HTML

Fényes szellők

Források, újságcikkek a múltból.

Friss topikok

Propaganda osztály

Címkék

1947-es választás (1) Alföldi Népújság (1) alkotmány (1) államosítás (1) állatvédelem (1) Amerikai Egyesült Államok (1) békeharc (1) Békéscsaba (1) beszolgáltatás (1) Bölcske (1) Bor (1) Budapesti Nemzetközi Vásár (1) bűntény (1) csendőrség (1) Dolgozó Ifjúság Szövetsége DISZ (1) egyház (2) egyházellenesség (1) életszínvonal (2) életút (1) értelmiségi (1) film (1) földosztás (1) Földreform (1) Freisiner Tibor (1) Galyatető (1) Gál István (1) Gerő Ernő (1) háborús bűnös (1) halálbüntetés (1) hároméves terv (2) Honorárium (1) Horthy-korszak (1) humor (1) Illés Béla (1) ipari tanuló (1) Írók (1) jazz (1) Josip Broz Tito (1) jutalom (1) Kádár János (1) KALOT (1) karácsony (1) karikatúra (2) Keresztény Női Tábor (1) késés (1) Kisgazdapárt (1) Kiskunfélegyháza (1) kisnyilas (1) Kőbányai Zománcárugyár (1) koldus (1) könyvtár (1) kultúra (1) Kurek József (1) lapbetiltás (1) Losonczy Géza (1) lövöldözés (1) Magyar Dolgozók Pártja (2) Magyar Irodalom (1) Magyar Kommunista Párt (2) munka (1) munkafegyelem (1) munkaidő (1) Munkásőrség (1) munkásosztály (1) munkaszolgálat (1) N (1) népbíróság (1) nyereség-visszatérítés (1) nyilas (2) Nyilaskeresztes Párt (1) öntudat (1) Őszirózsás Forradalom (1) Osztapenko (1) Osztyapenko (1) OTI (1) Pályi Jenő (1) Papp Árpád (1) Parasztszövetség (1) parlamenter (1) Pécs (1) plakát (1) protekció (1) Radnóti Miklós (1) Rajk-per (2) Rajk László (3) Rákosi-per (1) Rákosi Mátyás (3) reakció (1) röplap (1) Slachta Margit (1) Sövényházi-Schön László (1) statárium (1) Steimnzetz (1) Steinmetz Miklós (1) svábok (1) szalámi-taktika (1) Szentandrás (1) szobor (1) Szociáldemokrata Párt (1) szonett (1) Szövetséges Ellenőrző Bizottság (1) Szovjetunió (1) Szovjet irodalom (1) Sztálin (1) Sztójay Döme (1) Tanácsköztársaság (1) termelékenység (2) tömegközlekedés (1) trockista (1) üdülés (1) újévi köszöntő (1) Újságírók (1) ülőhely (1) utcagyerek (1) vasút (1) Vatikán (1) vers (1) zene (1) Címkefelhő

Iratkozz fel!

Olvasóim

A „munkafegyelem bajnokai”

2013.01.11. 07:44 eszengé

A „munkafegyelem bajnokai” − Későn jövők, avagy „…Mi vonatosok vagyunk”

Kőbányai Zománc, 1949. január 22.

Lapunk utolsó számában cikket közöltünk, hogyan kezelik vállalatoknál a munkafegyelem kérdését. Most pedig nézzünk szemben az elkésés kérdésével, cáfoljuk meg és leplezzük le a magyarázkodókat és a félremagyarázókat.

Hosszú hetek – hónapok – megfigyelése alapján állítjuk, hogy a későnjövők többségben azért késnek el, mert percre kiszámított idővel indulnak el hazulról.

Villamoson és autobuszon

Ha csak egy előre kiszámított villamost, vagy buszt késsen le valaki, máris 5 perc hátránya lesz. Ha a következőre zsúfoltság, vagy más okból nem tud fölszállni, már is 10 percre emelkedik az idő hátránya és már kész is a késés. Nem vitás az sem, hogy a közlekedés fejlődése nem követi mindig megfelelő mértékben a szükségleteket. Azonban erre áthárítani a felelősséget vagy ami még ennél is rosszabb visszaélni ezzel semmiképen sem megengedhető! Például: megfigyeltük a 36-os villamost a Népszínház utca és a körút sarki végállomásánál. A 7 órai kezdésre igyekvők 6 óra 10 percig kényelmesen fel tudnak szállni a kocsira, sőt még ülőhely is akad. De már 5 perccel később ¼ 7-kor megindul az áradat és tömegek lepik el a villamosokat, úgy hogy már felszállni is nehezen lehet. Ez a tolongás negyed héttől fél hétig tart. Hogy miért eddig?mert ha felszáll fél hétig akkor kiér 6.50-re a végállomásra és 10 perc alatt beér a gyárba. Azonban azok a villamosok, amik már 7 órára érnek ki a végállomásra, azok már félig üresek, mert azon csak a későn jövők utaznak.

"A 'potya utas' a köz ellensége" − villamos utastere 1949-ben (forrás: villamosok.hu)

Tehát a hiba ott van, hogy a reggeli másfélórás csúcsforgalom idején belül egy negyed órákra zsúfolódik össze a forgalom. Egy kis előretartással 10-15 perccel előbb mindenki beérne a gyárba és a forgalmat sem akadályoznák a zsúfoltsággal. A későn jövők nemcsak azért fegyelmezetlen, mert elkésik, de 10 perccel tovább alvás miatt a közlekedést zavarja, szidja a villamost, a buszt – ahelyett, hogy önmagában keresné a hibát.

A „vonatosok”

Külön elbírálás kedvezményét élvezte eddig a „vonatosok” csoportja. Azon a címen, hogy valaki „vonatos” akár hányszor elkéshetett eddig. Tisztelet a kivételnek, a vonatosok egy része – kb. a fele – vissza élt ezzel.  Megcsináltak olyan „vicceket” is, – de ebben a műhelyirodák is felelősek  –, hogy  a műhelyben beérkezett 6-7 fő dolgozó egy községből rendes időre és utána kb. fél óra múlva ugyan abból a községből érkezett még 1-2 fő ezeket igazolt elkésésnek vették, mert arra hivatkoztak, „hogy a vonat késett”. Eddig igaz is, de mért nem mondták meg azt is, hogy később is szálltak fel a vonatra a többi falubelinél?

fortepan_21976.jpgÖrvényes, vasúti megállóhely (forrás: Fortepan)

Ez a szellem már odáig fajult, hogy az egyik reggel mikor a gyár felé igyekeztem a sötét Gergely utcán, előttem bandukolt 6-7 főből álló csoport. Az egyik elvtársnő túlhaladva elsietett mellettem, elhagyva az előttem haladó csoportot is, visszaszólt nekik: Késő van, elkésünk. Maguk nem sietnek?  – „Nem! – hangzott a válasz – mi vonatosok vagyunk!” Hát íme hová fajult a helyzet? – mint azt az előző cikkünkben megírtuk, – ha egy kérdést, egy döntő kérdést mint a munkafegyelem kérdése – lazá, hanyagul  és felelőtlenül kezelnek.

6 komment

Címkék: késés tömegközlekedés munkaidő munkafegyelem

A bejegyzés trackback címe:

https://uzemihirado.blog.hu/api/trackback/id/tr55011209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2013.01.11. 13:09:47

"Ha csak egy előre kiszámított villamost, vagy buszt késsen le valaki, máris 5 perc hátránya lesz. Ha a következőre zsúfoltság, vagy más okból nem tud fölszállni, már is 10 percre emelkedik az idő hátránya és már kész is a késés."
és ez a mai napig így működik.
ezért futnak az emberek az ötpercenként járó villamos után is.

kotyomfitty 2013.01.11. 15:27:52

@Rocko-: Vagy nem szeretnek a megalloban acsorogni a tarhalo csovesek kozt percekig, es azert probaljak elerni a korabbit?

Mondjuk vannak meg blokkolooras munkahelyek ahova nyolcra kell beerni, mert akkor hamarabb kerul ra az uj fedolap a TPS reportra.

Az is vicces, hogy a cikk szerint akkoriban az emberek a belvarosban laktak es a kulvarosban dolgoztak, most meg a kulvarosi lakoteleprol csodul a nep reggel a belvarosi irodahazakba.

Rocko- 2013.01.11. 15:32:59

@kotyomfitty: pl. amiatt is.
én se vagyok kurva, nem azért fizetnek hogy utcán álljak, szóval nem szeretek itt állni.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.01.11. 15:38:14

@Rocko-: na jó, de a nyugdíjas mi a tökömért fut az ötpercenként járó villamos után?

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.01.11. 15:39:18

@Rocko-: hát, konkrétan a kurvákat se azért fizetik :)

Rocko- 2013.01.11. 18:59:18

@milliliteratura: indirekt módon fizetik azért hogy az utcán áll. ;)

a nyuggert nem tom.