HTML

Fényes szellők

Források, újságcikkek a múltból.

Friss topikok

Propaganda osztály

Címkék

1947-es választás (1) Alföldi Népújság (1) alkotmány (1) államosítás (1) állatvédelem (1) Amerikai Egyesült Államok (1) békeharc (1) Békéscsaba (1) beszolgáltatás (1) Bölcske (1) Bor (1) Budapesti Nemzetközi Vásár (1) bűntény (1) csendőrség (1) Dolgozó Ifjúság Szövetsége DISZ (1) egyház (2) egyházellenesség (1) életszínvonal (2) életút (1) értelmiségi (1) film (1) földosztás (1) Földreform (1) Freisiner Tibor (1) Galyatető (1) Gál István (1) Gerő Ernő (1) háborús bűnös (1) halálbüntetés (1) hároméves terv (2) Honorárium (1) Horthy-korszak (1) humor (1) Illés Béla (1) ipari tanuló (1) Írók (1) jazz (1) Josip Broz Tito (1) jutalom (1) Kádár János (1) KALOT (1) karácsony (1) karikatúra (2) Keresztény Női Tábor (1) késés (1) Kisgazdapárt (1) Kiskunfélegyháza (1) kisnyilas (1) Kőbányai Zománcárugyár (1) koldus (1) könyvtár (1) kultúra (1) Kurek József (1) lapbetiltás (1) Losonczy Géza (1) lövöldözés (1) Magyar Dolgozók Pártja (2) Magyar Irodalom (1) Magyar Kommunista Párt (2) munka (1) munkafegyelem (1) munkaidő (1) Munkásőrség (1) munkásosztály (1) munkaszolgálat (1) N (1) népbíróság (1) nyereség-visszatérítés (1) nyilas (2) Nyilaskeresztes Párt (1) öntudat (1) Őszirózsás Forradalom (1) Osztapenko (1) Osztyapenko (1) OTI (1) Pályi Jenő (1) Papp Árpád (1) Parasztszövetség (1) parlamenter (1) Pécs (1) plakát (1) protekció (1) Radnóti Miklós (1) Rajk-per (2) Rajk László (3) Rákosi-per (1) Rákosi Mátyás (3) reakció (1) röplap (1) Slachta Margit (1) Sövényházi-Schön László (1) statárium (1) Steimnzetz (1) Steinmetz Miklós (1) svábok (1) szalámi-taktika (1) Szentandrás (1) szobor (1) Szociáldemokrata Párt (1) szonett (1) Szövetséges Ellenőrző Bizottság (1) Szovjetunió (1) Szovjet irodalom (1) Sztálin (1) Sztójay Döme (1) Tanácsköztársaság (1) termelékenység (2) tömegközlekedés (1) trockista (1) üdülés (1) újévi köszöntő (1) Újságírók (1) ülőhely (1) utcagyerek (1) vasút (1) Vatikán (1) vers (1) zene (1) Címkefelhő

Iratkozz fel!

Olvasóim

A haldokló Nyugat 1949-ben

2013.01.27. 12:58 eszengé

1949-ben volt jó munkásnak lenni. Miközben a Nyugat lassan haldoklott, nálunk volt minden, amire egy dolgozó vágyhat: biztos munka, jó fizetés és jogbiztonság. 

Munka jogán

Lampart Üzemi Híradó, 1949. szeptember 29.

Elnyomatásból, romokból országot építő, dolgozó magyar nép munkájának egyik megvalósult eredménye: A MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYA.

Ez az alkotmány rögzíti eddigi eredményeinket, biztosítja jogainkat, előírja kötelességeinket s a szocialista társadalmi rend felé vezető utunkra irányát mutat. Ennek a társadalmi rendnek az arany-alapja: a munka. Felemelkedésünk, jólétünk és jövőnk biztosítéka a munka, amelyre alkotmányunk szerint jogunk van s ezzel a joggal élni, becsületbeli kötelességünk.

Bán Béla: Kónyi elvtárs, a Ganz Villamossági sztahanovistája (1950) (forrás: artportal.hu)

Az elmúlt évszázadok elnyomatásai alatt ki és mi biztosította számunkra a munkához való jogot? Ki és mi mérte a munka ellenértékét képességgel, szorgalommal és munkaminőséggel? Volt-e valakinek lelkiismeretfurdalása a gyárak előtt nap mint nap feketélő, felvételre váró munkanélküliek miatt? Volt-e szociális gondoskodás a nyomortanyákon a s megkérdezte-e valaki: van-e holnapra betevő falatod? Fájt-e valakinek, foglalkoztatott-e valakit az a probléma, hogy szakmunkások alkalmi segédmunkából és főiskolát végzett értelmiségiek a hótakarítás és az utcasöprés kényszermunkáinak éhbéréből élnek?

Nem! Ez nem fájt, csak azoknak, akik végigszenvedték a nyomort, a szenvedést, a megaláztatást. Ez az osztály azonban nem csüggedt. Ezt az osztályt megerősítette a megpróbáltatás. Újabb áldozatok árán, újabb erőfeszítésekkel országot épített és ezt az építő munkát tovább viszi. Ebben a munkában minden dolgozónak alkotmányba biztosította: „Mindenki képessége szerint, mindenkinek munkája szerint”.

A világpusztító háború után segítőkezet akartak nyújtani a nyugati imperialisták, hogy hatalmukba kerítve, ismét visszaállítsák a „régi rendet”, amelynek még a gondolata is hátborzongató számunkra. Ennek a segítőkéznek áldozata a 19 marschallizált ország, ahol a gyárak egymásután csuknak be, a sztrájkok egymást érik, a közszükségleti cikkek árai napról-napra emelkednek s ezzel szemben a termelés és a reálbérek csökkennek és az életszínvonal az 1938-as évekhez viszonyítva 47.6%. Ennek a folyamatnak természetes következménye, hogy nő a nyomor s naponta tízezrekkel nő a munkanélküliek száma. Nem hasonlít-e ez vajjon az előző éveinkhez? Hol van itt a munkához való jog, a munkaerő értékének megbecsülése? Hol van itt a világgá kürtölt „igazi demokrácia”?

… s amíg a nyugati imperialisták jármaiban nyögő államok ezekkel a nehézségekkel küzdenek, feltartóztathatatlanul a szocializmus felé törő népi demokráciánk tervgazdálkodásának sikerei halmozódnak egymásra. Mi nem zárunk be gyárkapukat, nálunk sztrájkok helyett versenyek hirdetik a munka s a munkáskéz értékének nagyságát. Nekünk egy gondunk van: munkást szerezni, nevelni, képezni a munkás nélküli helyekre. Nap mint nap olvashatjuk a Munkaerőgazdálkodási Hivatal újsághirdetéseit, amelyekben szakmunkásokat és segédmunkásokat keres. Ez nem propaganda, ez a valóság a mi üzemünknél is. Hetek óta már mi is szakmunkást keresünk.

A munkanélküliség nyomasztó napjai már csak rossz álomként tűnnek fel dolgozóink emlékezetében. Tervgazdálkodásra felépített népi demokráciánkban mindenki dolgozhat. Munkájáért megbecsülést és jó vásárlóképességgel bíró munkabért kap s munkája közepette mindenkor érzi demokráciánk gondoskodását. Érzi, hogy itt az írott jog nemcsak papíron marad, hanem megvalósul, átmegy az életbe. A demokrácia nyújtotta megbecsülés minden megnyilvánulásában s tettében érzi, hogy az igaz élet útját járja.

R. J.

53 komment · 2 trackback

Címkék: munka alkotmány életszínvonal termelékenység

A bejegyzés trackback címe:

https://uzemihirado.blog.hu/api/trackback/id/tr335046336

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pesti Paraszt Menni Miskolc 2013.01.28. 09:15:14

Vigyél üveggyöngyöt és döghúst a vadaknak, tarts magadnál makukát és Borsodit az álcázáshoz, ha túl akarsz élni Miskolcon. Megalázó tanácsokkal látták el Tumbleren a borsodi túlélőtúrára készülő pestit a nagyvárosi parasztok.   A kérdés: "Holna...

Trackback: Golfozni és teniszezni küldené a közmunkásokat a kormány 2013.01.28. 09:13:07

A minimálbér kétszeresénél magasabb közmunkabérért dolgozó közmunkások nem kérhetnek nyaralási támogatást az Üdülési Alapítvány pályázatán. Az alacsony jövedelmű szerencsések viszont teniszpályát bérelhetnek, lovaglóleckéket vehetnek, horgászhatnak, ví...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.01.28. 09:09:30

Persze, aztán jöttek a nagy fekete autók, a kuláklista, a politikai tisztogatások, Rajk per, padlás söprések, Andrássy u. 60., hazudozás, soroljam még?
Amennyiben valahol oktatják azt, hogy mi a demagógia, ennek ez a korszak az egyik legékesebb példája. Sajnos ettől azóta sem tudtunk megszabadulni.

Wásztákhurwáh (törölt) 2013.01.28. 09:34:26

@...elmúlik...: azt azért jegyezzük meg, hogy Rajk maga is egy véresszájú, véreskezű kommunista volt, akinek kezéhez sok vér tapadt, koncepciós pereket rendezett

mindig csodálkozok, amikor az egyik kommunista kinyírja a másikat, akkor a magyarok azt hiszik, hogy a kivégzett az automatikusan jobb ember volt és érdemes a sajnálatra...
pedig dehogyis
ez aztán elvezet a kommunista, sztálinista vezetők rangsorához, aminek az a vége, hogy a végén kezdik mentegetni Kádárt, hogy ááá, nem is volt az olyan rossz, lehetett volna rosszabb is, meg puha diktatúra
és sajnos ez a mentalitás mentette fel azokat, akik a rendszerváltáskor átmenthették magukat, hatalmukat, ellophatták az ország vagyonát
mert egy pufajkás Horn, egy ügynök Medgyessy, Apró Antal veje már egészen normális, nem leköpendő, a közéletből száműzendő ótvar féreg

Wásztákhurwáh (törölt) 2013.01.28. 09:38:17

illetve Gyurcsány Apró Piroska veje...

I_Isti 2013.01.28. 09:42:24

@Wásztákhurwáh: Hát ja. Vagy egy kommenyista iskolaigazgató aki akkoriban még a pártban hitt, és a szocializmusban, ebben nevelkedett és nem is tud túllépni rajta, hiába no.

eszengé · http://kukacossajt.blog.hu 2013.01.28. 09:46:32

@Wásztákhurwáh:
Ez így van. Rajk talán a legkeményebb belügyminiszter volt. Igazi pártkatona.

Az egész Rajk-ügy valóban nagyon érdekes. Hogy lesz egy mindenható belügyi vezetőből mártír. Egyébként a következő bejegyzés pont Rajkkal fog foglalkozni, bár egyszer már volt róla szó.

I_Isti 2013.01.28. 09:47:45

Egyébként akkoriban még nem volt ctrl+c, ctrl+v, de a szöveget néhány szó cseréjével a mai fideszpropagandisták is lazán fel tudnák használni. Akkoriban a vakhit tárgya a nemzetközi kommunizmus volt, manapság a nemzeti fideszizmus. Egy tőről fakad mind a kettő.

eszengé · http://kukacossajt.blog.hu 2013.01.28. 09:49:53

@I_Isti: A propagandában pont az a gyönyörű, hogy időtlen. Ugyanazok a panelek, ugyanazok a mondatok. A lényeg az ellenségkép, a folyamatosan fenntartott harckészültség, és a vakhit.
A világ mit sem változik, csak a szereplők cserélődnek folyamatosan. Legyen az demokrácia vagy a legsötétebb totalitárius rendszer.

2013.01.28. 09:52:56

@Wásztákhurwáh: Nem, nem szeretnék ideológiai vitát generálni, a Rajk perrel csupán a "demokratikus" ellentétek korabeli elintézési módjára próbáltam rávilágítani.
Az egész rendszer hazugságokra épült, ezt tudjuk nagyon jól. Csak sokan nem veszik észre, hogy ez ma is így van.

lehunyjaketszemet 2013.01.28. 10:06:32

@Wásztákhurwáh: és Gyurcsány azért bűnös a szemedben, mert egy kommunista veje? :D :D Kíváncsi lennék, kedves melldöngető barátom, hogy néked a közvetlen rokonyságodban, hány volt ex-komcsi van? Hány vej, sógor, koma, öccs, bátty, nászasszony stb. - gondolom egy sem! :D A kommunistázás ma már csak arra jó, azon a szinten, ahol te műveled, hogy röföghess egyet, meg gyalázkodhass... semmi másra, ahogy pl. a Fidesz egészére jellemző ugyanez a buta képmutatás, közben meg a soraikban több volt KISZ-es, MSZMP-s, párttag elvtárs van, mint az MSZP-ben, nem beszélve arról, hogy pl. a volt titkosszolgálati ügynöklisták közel 3 évnyi Fideszes hatalom után ma még mindig nincsenek nyilvánossá téve. Node, jó Gyurcsányozást :D ez pont elég a szellemi fogyatékosoknak.

Deneware. 2013.01.28. 10:33:00

@lehunyjaketszemet: Milyen "közel 3 év" ?!? Van az közel 7 is. Megaztán erre a "közel 3 év"-re volt 8 évük felkészülni.

felucca 2013.01.28. 10:47:45

A blogban szereplő idézet egy mai MNO-ból van kopipésztelve, vagy valami másból?

Bizony, bizony, sok köztünk a száműzni való féreg, Gyurcsány mellett mindjárt meg lehet említeni Orbánt is, Semjént is, és társait is.

Elnézést az aktuálpolitkiai felhangért, de minden aktuálpolitika, ha a tatátjárásról írtál volna, az is:)

2013.01.28. 11:17:40

@eszengé: Valamelyest azért változott a világ. Ennek a rendszernek nem az volt a legnagyobb bűne, hogy megpróbálta elhitetni az emberekkel, hogy megvalósítható, sokkal inkább az, hogy olyan mentális károkat okozott, amelyek miatt még ma is ott tartunk, ahol és a társadalom egy része még mindig elhiszi, hogy az az üdvözítő, amit a vezetőik maszatolnak.
A "hanyatló" nyugat társadalmai egy perc alatt kihátrálnak azok mögül, akiknél érzik, hogy rossz pályára próbálják állítani a dolgokat. Persze azon társadalmak, ahol gondolkodó emberek alkotják a társadalom gerincét és nem színtiszta érdekszövetségek vezényelnek.

Zabaalint (törölt) 2013.01.28. 11:42:15

@lehunyjaketszemet:
Ott a pont, Gyurcsánnyal egyáltalán nem az a baj, hogy kinek a veje. A kedvencem, mikor azt akarják egyesek beadni, hogy azért lopnak a politikusok, mert a komcsik szellemi örökösei, és örökölték a "hajlamot". Holott amióta világ a világ, az emberek hajlamosak erre, függetlenül attól, hogy komcsi, nemzeti vagy mondjuk iszlám demokrata színekbe öltöztetik. A lényeg pont nem az, hogy ki kormányoz, hanem hogy milyen felhatalmazással, mennyire ellenőrizhető és mennyire leváltható adott esetben. A működéstől lesz diktatúra a diktatúra, és nem attól, hogy ki a diktátor, ne legyenek kétségeink, az összes politikusunk szívesen vezetne diktatúrát, ha lenne rá lehetősége.

Mária 2013.01.28. 11:53:49

Két-három kulcsszót kell átírni az aktuális változatra és mehet is a Turul Nemzet címlapjára fideszes kampányanyagnak :D

Martian (törölt) 2013.01.28. 12:19:34

@Zabaalint: "Gyurcsánnyal egyáltalán nem az a baj, hogy kinek a veje"

Ez a vej és más "elvtársi" kapcsolatok jól jött akkor, amikor Flető "zsebprivatizálta" a magyar alumíniumipart, majd újdonsült komprádorburzsoáként lett baloldali melldöngető, aki táska pénzekkel megvásárolta Medgyó házon belüli megpuccsolását és a miniszterelnökséget.

Ha Hitlerben lett volna ennyi politikai kreativitás, a sörpuccs felé félúton körülmetéltethette volna magát és benősült volna a Rotschildékhoz... :)

Kis ember 2013.01.28. 12:22:35

@Wásztákhurwáh:
Na. Erre szoktam én mindig mondani, hogy nem az a baj, hogy felakasztották Rajkot, mert megérdemelte, hanem hogy amiért tették, mert abban pont ártatlan volt. :)

hidrotőke 2013.01.28. 12:25:02

@Wásztákhurwáh: Most viszont van: vajjal mézzel folyó kánaán, tündérmese tündérország. Kövérnek nem a nagyapja volt Aczél elvtárs titkára hanem ő.
A vezető elit egyes tagjai lecserélték a vörös csillagot keresztre, mert akkor muszáj volt párttagnak lenni.?!?! Vagy érdemes! Biztos érintett vagy.

Kis ember 2013.01.28. 12:27:25

@eszengé:
Mi sokszor játsszuk, hogy egy-egy kormányszóvivői kijelentést azonnal helyettesítünk egy idézettel a Tanúból. Általában egy az egyben ráillik.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.01.28. 13:26:52

"Tervgazdálkodásra felépített népi demokráciánkban mindenki dolgozhat."

Ez a mondat így nem igaz! Mindenkinek kötelező dolgozni! Nem véletlenül volt sok KMK-s (közveszélyes munkakerülő). Ezeket szépen be lehetett kísérni a rendőrségre és "lebeszélgetni" velük. Ha meg hosszú volt a hajuk (70-es évek)/szakálluk (56 után), akkor rögvest le is lehet vágatni.

"Munkájáért megbecsülést és jó vásárlóképességgel bíró munkabért kap s munkája közepette mindenkor érzi demokráciánk gondoskodását"

Ja. Szüleim mérnök diplomával, 40 év munkaviszonnyal kevesebb fizetést kaptak, mint én ösztöndíjat. Megbecsülés, mi?

eszengé · http://kukacossajt.blog.hu 2013.01.28. 13:56:55

@TrueY:

A KMK nem a kommunista rendszer találmánya. :)

Van úgy, hogy a leírtak nem fedik a valóságot. Mondjuk ebből a szövegből nehezebb lenne kiemelni, ami fedi.

lutria 2013.01.28. 13:58:21

Azért feltételezem hogy '49-ben inkább fejlődött a nyugati gazdaság mint haldoklott,kezdve az építőiparral -mivel nyilván előbb újra felépítették a lebombázott városaikat,gyárikat,amiket nyilván inkább megnyitottak mint bezártak,és amikor elkészültek dolgozókat inkább felvettek mint elbocsátottak...stb.
És ott nem is lehetett még a '80-as években is a háborúban szétlőtt házakat látni,meg foghíjtelkeket találni még a belvárosban is,ahol bombatalálat ért egy házat 30 évvel korábban.

Visionstar 2013.01.28. 14:36:39

lutria: emiatt én is mérges vagyok, de azzal nyugtatom magamat, hogy annyi házgyári lakás nem épült nyugaton mint nálunk amit aprópénzért kaphatott meg szinte mindenki aki csak igényelt.

Visionstar 2013.01.28. 14:37:19

@lutria: emiatt én is mérges vagyok, de azzal nyugtatom magamat, hogy annyi házgyári lakás nem épült nyugaton mint nálunk amit aprópénzért kaphatott meg szinte mindenki aki csak igényelt.
Válasz erre

eszengé · http://kukacossajt.blog.hu 2013.01.28. 14:38:16

@Kis ember: Ebből is látszik, hogy van, ami örök és állandó.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.01.28. 14:41:58

@eszengé: "A KMK nem a kommunista rendszer találmánya. :)"

A Horthy korszakban is volt KMK?

Visionstar 2013.01.28. 14:42:39

@TrueY: Mit csodálkozol ezen? Sajnálom a szüleidet, de akkor ez volt a trend, az értelmiségi nem kapott sokat a melós meg igen.. Most mi van? A melós szart sem kap, a manager (értelmiségi)meg szénné keresi magát.

eszengé · http://kukacossajt.blog.hu 2013.01.28. 14:44:21

@TrueY: Igen, bizony. Sőt, már előtte is létezett. Az 1913. évi XXI. t.c. a közveszélyes munkakerülőkről szólt. Rögtön az első paragrafus ezt írja:
"Az a keresetre utalt munkaképes egyén, aki munkakerülésből csavarog vagy egyébként munkakerülő életmódot folytat, kihágás miatt nyolcz naptól két hónapig terjedhető elzárással büntetendő."

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.01.28. 14:51:07

@Visionstar: "az értelmiségi nem kapott sokat a melós meg igen."
Hát azért ezzel vitatkoznék. A melós is brutálisan sz*rul keresett. Ajánlott irodalom: qltura.blog.hu/2009/03/19/konyv_haraszti_miklos_darabber

"Most mi van? A melós szart sem kap, a manager (értelmiségi)meg szénné keresi magát."

Azért az normális (lenne), hogy egy orvos többet kap, mint egy esztergályos.

@eszengé: Ezt nem tudtam! Kösz a kiegészítést!

nevem van 2013.01.28. 14:55:53

@...elmúlik...: Sok mindenben egyetértek veled. "a rendszernek nem az volt a legnagyobb bűne, hogy megpróbálta elhitetni az emberekkel..." De nem véletlenül csaptak a húrok közé. A "kenyeret és cirkuszt" elve szerint próbálták a kenyér hiányát nagyobb cirkuszjuttatással ellensúlyozni.
Mármint akkor...na és ma is.
A két korszak azért is hasonló, mert tényleg szar volt a helyzet (háborús rombolások akkor, válság most), de egy idő után kártunk és pormányunk baromságai már többet ártottak az életszínvonalnak. (ötéves terv=NER)

2013.01.28. 15:17:03

@nevem van: Látod ebben nem értek egyet. Általánosan valóban nagyobb volt a szegénység (köszönhetően az államosításnak), de a mai Magyarországon van már egy olyan réteg, akik szinte reménytelenül elsüllyedtek, hasonlóan a két háború közötti időszakban alul lévőkhöz.
Arra azért kínosan odafigyeltek az elvtársak, hogy kenyér lehetőleg mindenki asztalára jusson. Jellemzően a 70-es években elindult nyugati hitelezést is ezzel az indokkal nyomták le a keményvonalasok torkán. Féltek még egy 56-tól.
A maiak pedig már nem félnek semmitől. Akkor is hazudtak, most ugyanezt teszik.
23 éve senkinek nincs bátorsága kiállni és elmondani az igazat. 23 éve maszatol mindenki.
És csak kenjük egymásra a sz@rt. Mindenki szerint a másik a hibás, mert.... és itt jön a magyarázatok garmada. És nem történik semmi.

Wásztákhurwáh (törölt) 2013.01.28. 15:19:35

@lehunyjaketszemet: a közvetlen rokonságomban senkit még csak fel se vettek volna a pártba, mert sajnos rendszeridegen volt a származásuk...
azóta sincs egy párttag sem a családomban, valahogy nem volt rá igény
ellenben ügynökök voltak a nagyapámra ráállítva, ez utólag kiderült
szovjet hadifogság, politikai okokból rendőri felügyeletes, minden volt a családomban, csak éppen kommunista nem

úgyhogy én azt hiszem tudom miről beszélek, amikor azt mondom, hogy a Nagy Imre, Rajk László és a többi komcsi gyilkos újratemetése anno azért volt akkora buli, mert az emberek nagy része azt se tudja, hogy ezek az emberek kicsodák voltak
az, hogy Rákosi, Gerő, Kádár tette el őket láb alól, nem jelenti azt, hogy jó emberek voltak

@hidrotőke: igen, érintett az egész családom, a komcsik üldözték őket, ennyiben érintettek vagyunk... párttagnak nem volt kötelező lenni, simán mondhattad, hogy köszi, de nem lépek be

igen, a Fidesz is ezekkel a férgekkel van tele (ahogy az összes párt) és ezen már nem is fognak változtatni
ez egy ilyen gengszterváltás volt, elcsalták, átjátszották
senkit nem lőttek le, senkit nem akasztottak fel, sajnos

2013.01.28. 15:28:58

@Wásztákhurwáh: Na erre mondta "jó képességű" első miniszterelnökünk nem kis cinizmussal:" Tetszettek volna forradalmat csinálni."

nevem van 2013.01.28. 15:42:44

@...elmúlik...: Sajnos, nem tudok neked ellentmondani.
"van már egy olyan réteg, akik szinte reménytelenül elsüllyedtek, hasonlóan a két háború közötti időszakban alul lévőkhöz." De volt ilyen mindig. Szerinted az ötvenes és hatvanas években nem volt mélyszegénység? Ezt aligha gondolod komolyan. Egy alacsony átlagnál is szegényebbnek lenni ráadásul szarabb, mint egy magasabb átlaghoz képest...Egyébként volt egy Bokros Lajos nevű ember, aki őszinte volt. Leváltották gyorsan, és még ma is szitokszó a neve.

2013.01.28. 15:56:22

@nevem van: Nem, nem mondom, hogy nem volt mély szegénység. Csupán azt, hogy a látszólagos létbiztonság volt nagyobb.
Bokros Lajos őszinteségét azért árnyalja egy-két ügy (Budapest Bank), de összességében soha nem kapott olyan politikai támogatást, amellyel a programjait véghez vihette volna. Túl radikálisnak tartották. Igaz, annak idején fájt a "csomag", de amennyiben azt véghez viszik, ma nem itt tartanánk.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.28. 16:17:57

@eszengé:

A halott emberről, különösen a megölt emberről hajlamos az átlagembert jót gondolni.

Ugyanez az eset Che Guevara. Ha nem ölték volna meg fiatalon, ma nem lenne senki, legfeljebb egy a sok hírhedt kommunista diktátor közül. De megölték, ráadásul előtte lemondott egy ország kettes számú vezetőjének posztjáról. Pedig valójában egy erőszakos, intoleráns, antidemokratikus, véreskezű alak volt, aki soha nem tett semmi jót, csak rosszat.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.28. 16:23:29

@Wásztákhurwáh:

"a közvetlen rokonságomban senkit még csak fel se vettek volna a pártba, mert sajnos rendszeridegen volt a származásuk"

Ez már nem így volt a 70-es és 80-as években. Nagyapám tőkés volt, apámat meg simán felvették a pártba, amikor be kellett lépnie a munkahelyi karrier miatt. Pedig 1958-ben apámat még nem akarták felvenni az egyetmer, mert "X" származású volt, X-nek nevezték, azokat, aki se munkás, se paraszt, se értelmiségi családból nem származtak, magyarul: volt tőkés, volt földbirtokos vagy pap.

HgGina 2013.01.28. 16:33:29

Hogy is hívták azt a szemüveges csókát, akit a 301-es parcellában temettek arccal lefelé? Valami Nagy Imre?
Mindig csodálkozom, miért lett nagy nemzeti hős az, aki sokszázezer magyar haláláért felelős. Mert ki is írta alá a ruszkiknak a malenkij robotot lehetővé tevő rendeletet? Jaaaa, hogy ezt már elfelejtjük? Már aki.

nevem van 2013.01.28. 16:45:55

@...elmúlik...: nagyon jól mondtad: látszólagos biztonság. Annál nagyobb volt aztán a pofáraesés.
Mi bajod Bokrossal? Az egy becsületes ember, szinte egyedüliként a politikusok között. A bajsza viszont tényleg randa. De nem ezért szeretjük.

Wásztákhurwáh (törölt) 2013.01.28. 17:02:16

@HgGina: hát ja erről beszéltem én is, hogy a magyar az egy olyan buta nép, kérdés nélkül isteníti, akit elé tolnak, hogy márpedig most ő a nemzeti mártír

szerintem a magyarok 90%-a máig nem tudja, hogy Nagy Imre kommunista volt, azt hiszik, hogy valami nemzeti, polgári arc volt, akit a csúnya komcsik kinyírtak

a véres kezű Rajkról meg még kevesebbet tudnak, a többi kis mészárosról, körömletépőről meg semmit (Bauerék)

eszengé · http://kukacossajt.blog.hu 2013.01.28. 17:17:04

@Wásztákhurwáh:

Nagy Imre egy roppant összetett eset. Mikor Rákosit leváltották 1953-ban, azért igen sok pozitív változás állt be. Internálások, kitelepítések megszüntetése, amnesztia. Az erőltetett iparosítás leállítása, stb. Az ÁVH teljhatalmát megszüntette, ilyenek.
Szóval fejlődőképes volt, persze korlátok között, mert kommunista maradt élete végéig.

Kis ember 2013.01.28. 17:33:08

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Che Guevarának két nagy előnye volt.
Egyrészt - hölgyek véleménye szerint - szép ember volt.
Másrészt pedig, ellentétben a sok mocsodék politikussal saját maga tette meg azt, melyre azok csak biztos fedezékből buzdítani szoktak.
Ezért a hős kultusz.

Visionstar 2013.01.28. 17:35:45

@TrueY: az orvosi hivatásra igaz amit mondasz, de a mérnökök, tanárok azért már jobban keresnek mint anno. A könyvet meg elolvasom, kösz a tippet.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.28. 17:57:44

@Wásztákhurwáh: @eszengé:

Nagy Imre egy abszolút negatív figura volt valójában, utolsó 2 évét leszámítva. Csak élete végén jó időben volt jó helyen, s hozott egy helyes döntést. Ma azért hős, mert megölték. Valójában el is követte azt, amivel vádolták - dehát pont ezért hős.

Ha győzött volna az 56-os forradalom, ma senki sem tudná ki az a Nagy Imre.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.28. 17:59:01

@Kis ember:

Az, hogy valaki önmaga gyilkol és nem gyilkoltat, nem igazán mentség...

2013.01.28. 18:05:34

@nevem van: Bokrost ezek szerint nem egyformán ítéljük meg, de ez nam baj:-)
A bajszát viszont bírtam. Egyedi volt.

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A Che Guevara jellemzés teljesen helytálló.
Ezt ma sokan elfelejtik, pláne nyugaton, ahol teljesen hamis kultusza van. Véreskezű pszichopata volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.28. 18:22:49

@...elmúlik...:

Ráadásul én ismerek olyan embert, aki személyesen ismerte őt. Gyakorlatilag dühöngő elmebeteg volt, a valóság nem érdekelte.

Kis ember 2013.01.28. 18:30:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Egy nagy különbség van.
Ő kockáztatott - és vesztett is. Ez a jelleme megítélésében elég sokat lendít.

2013.01.28. 18:35:29

" a havannai La Cabaña börtön-erőd parancsnokaként számos ember elítélését és kivégzését irányította, ezek között voltak a Batista-hadsereg egyes parancsnokai, a BRAC (Buró de Represión de Actividades Comunistas, „Kommunista Tevékenységet Visszaszorító Hivatal”), a titkosrendőrség háborús bűnökkel vádolt tagjai. A kivégzettek számáról különböző becslések vannak, 179-től 2000-ig."

Forrás: Wikipédia, csak, hogy ne lehessek vádolható elfogultsággal. Ezért bárhol halálos ítélet jár.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.01.29. 10:51:02

@Visionstar: "az orvosi hivatásra igaz amit mondasz, de a mérnökök, tanárok azért már jobban keresnek mint anno. A könyvet meg elolvasom, kösz a tippet."

A mérnökök jobban keresnek, mert (most) nagy rájuk a kereslet és nem kell az állami szektor rabláncaiban sínylődniük. A tanárokra ez sajnos nem igaz. Pedig én elsősorban az ő fizetésüket (és persze az oktatási felszerelések vásárlására fordítható keretet) emelném. Igaz, hogy csak 20-30 év múlva lenne látszatja... No de melyik magyar politikus lát 1 hónapnál távolabb???

Visionstar 2013.01.29. 12:40:44

@TrueY: Te is tudod, hogy egy hatalmon lévő diktatúrát mindig az értelmiségiek tudják a legjobban bomlasztani.Na ezért nem látnak tovább egy hónapnál, mert nem érdekük a jövő értelmiségének a kitaníttatása. Mindenki jobban jár ha a "zikszfaktorral" meg a "vojsszal" vannak lekötve az emberek. Ha már lassan nincs kenyér, akkor legalább cirkusz legyen.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.01.29. 13:10:19

@Visionstar: Nem értek azzal egyet, amit írtál. Szerintem kapkodnak a fijjug és egyre több helyen látni azt, amit utoljára a kádárizmusban lehetett: igazodás. Az emberek megpróbálják kitalálni, hogyan kellene viselkedniük, hogy a hatalom békén hagyja őket (pl. ne rúgja ki őket az állami állásukból). Ez volt a legrosszabb és most is ez teszi annyira szánalmassá az egészet. :(
süti beállítások módosítása